Doa sebelum tidur

tidur

Penjelasan
Doa ini menyatakan adanya kelemahan dan kerendahan kita di hadapan Allah, Tuhan Yang Mahagagah dan Mahatinggi. Kita menyedari sepenuhnya kelemahan dan kekurangan diri kita, kerana kita tidak menguasai hidup dan mati kita. Nyawa yang ada pada diri kita dikendalikan sepenuhnya oleh Allah. Jika Dia menghendaki menetapkan nyawa pada diri kita, kita boleh hidup. Akan tetapi, bila Allah menghendaki mencabutnya, maka kita akan mati.

Dalam keadaan serba lemah dan rendah ini, jika Allah mengambil nyawa kita, kita sangat berharap semoga dosa-dosa kita diampuni dan kita diselamatkan dari siksa kubur dan azab di akhirat. Jika Allah menghendaki nyawa kita kembali pada raga kita, kita berharap hidup kita dijadikan baik seperti hamba-hamba-Nya yang soleh.

Doa ini menyedarkan diri kita supaya tidak menjadi cemas menghadapi kematian atau tidak lengah menghadapi pencabutan nyawa sewaktu-waktu. Kelengahan dan kelalaian hanya akan merugikan kita dalam menghadapi kehidupan di akhirat dan di alam kubur. Oleh kerana itu, bila kita menyedari sepenuhnya bahawa hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah, kita akan selalu diliputi perasaan tenang dan tenteram pada saat akan tidur.

Leave a comment

Filed under Doa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s