Akad Nikah Ketika Sedang Haid

Akad Nikah Ketika Sedang Haid

Fadhilatusy Syaikh Muhammad bin Shalih Al-’Utsaimin menjawab:
“Akad nikah wanita yang sedang haid adalah sah, tidak mengapa.

Kerana hukum asal dalam akad adalah halal dan sah kecuali ada dalil yang mengharamkannya. Sementara tidak ada dalil yang menyatakan haramnya akad nikah saat si wanita haid.

Perlu diketahui adanya perbedaan antara akad nikah dengan talak.

Talak tidak boleh dijatuhkan ketika isteri sedang haid, bahkan haram hukumnya. Kerana itulah Rasulullah saw marah ketika sampai berita kepada beliau bahwa Abdullah bin ‘Umar ra mentalak isterinya yang sedang haid, dan beliau perintahkan Abdullah untuk rujuk kepada isterinya dan membiarkannya tetap berstatus sebagai isteri sampai suci dari haid, kemudian haid kembali, kemudian suci dari haid.

Setelah itu terserah Abdullah, apakah ingin tetap mempertahankan isterinya atau ingin mentalaknya.
Hal ini berdasarkan firman Allah swt:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ وَاتَّقُوا اللهَ رَبَّكُمْ

“Wahai Nabi, apabila kalian mentalak isteri-isteri kalian maka hendaklah kalian mentalak mereka pada waktu mereka dapat menghadapi ‘iddahnya yang wajar dan hitunglah waktu ‘iddah itu serta bertakwalah kepada Allah Rabb kalian….”

(At-Thalaq: 1)

Dengan demikian tidak halal bagi seorang suami mentalak isterinya dalam keadaan haid dan tidak boleh pula mentalaknya di waktu suci namun ia telah menggauli isterinya dalam masa suci tersebut, kecuali bila isterinya jelas hamil. Bila jelas hamilnya, ia boleh mentalak isterinya bila bila saja dalam masa kehamilan tersebut.”

Syaikh mengakhiri fatwa beliau dengan menyatakan, “Bila telah jelas bahawa akad nikah yang dilangsungkan dalam keadaan si wanita haid adalah akad yang boleh dan sah, namun aku memandang hendaknya si mempelai lelaki tidak masuk kepada mempelai wanita (seperti tidur bersamanya,) hingga si mempelai wanita suci dari haidnya. Kerana kalau masuk sebelum isterinya suci dikhuatirkan ia akan jatuh ke dalam perkara terlarang saat seorang wanita sedang haid (yaitu jima’), sementara terkadang ia tidak dapat menahan dan menguasai dirinya, terlebih lagi bila masih muda.

Hendaklah ia menunggu hingga isterinya suci. Setelah itu baru masuk ke isterinya dalam keadaan tidak ada penghalangnya untuk istimta’ (bersenang-senang) dengan isterinya pada kemaluannya. Wallahu a’lam.”

(Fatawa Asy-Syaikh Muhammad Shalih Al-’Utsaimin, 2/767, sebagaimana dinukil dalam Fatawa Al-Mar`ah Al-Muslimah, 2/712-713)

Leave a comment

Filed under Muslimah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s